måndag 17 oktober 2011

Färsk spenatpasta med tomatsås


Jag har saknat färskpasta en del sedan jag blev vegan. Jag menar, hur man än vrider och vänder på det så består färskpasta nästan alltid av mjöl och ägg.
Jag trodde inte att det skulle bli bra utan ägg men jag provade och det blev väldigt gott!


Till två portioner färskpasta behöver du:

ca 4 dl mjöl
2-3 msk olivolja
salt
vatten

Blanda samman allt utom vattnet och häll sedan på vatten under tiden du arbetar samman degen. Den ska vara ganska fast. När du fått till en jämn deg fortsätter du att arbeta degen i 5-10 min. Sedan kan du ställa den kallt.

Vi kokade en spenatstuvning att fylla vår pasta med:

1 pkt fryst hackad spenat
1 hackad gul lök
1 vitlöksklyfta
lite riven muskot
1 pkt matlagningsgrädde
maizena
salt, peppar

Ha i rätt mycket majsstärkelse så att stuvningen inte blir rinnig. Den ska helst hålla ihop rätt bra så att den är lättare att hantera när den ska fungera som fyllning i pastan.
Börja med att hacka löken och fräs den ihop med kryddor och vitlök. Häll sedan på den tinade spenaten, maizena och till sist grädden. Koka ihop ordentligt.


Tomatsås, du behöver:

ca 1 kg körsbärstomater, helt olika sorter
1 röd lök
färsk basilika
vitlök
kryddor
grönsaksfond + ½ l vatten

Skölj tomaterna, hacka löken. Bryn löken och vitlöken ihop med kryddor. Skär tomaterna mitt itu. Tillsätt dem. Häll sedan på grönsaksfond som blandats med ca ½ liter vatten. Låt detta koka under lock tills tomaterna kokat sönder.


Börja arbeta degen i pastamaskin.


Klicka ut spenatstuvningen med jämna mellanrum och lägg sedan en likadan degbit över. Skär ut rutor och nagga dem med gaffel i kanterna så de inte går sönder och spenaten rinner ut under kokning.
Koka sedan pastan i ca 2 min och servera ihop med tomatsåsen och lite färsk basilika.

Inga kommentarer: