tisdag 1 november 2011

Thanksgiving - Waldorf salad & Louisiana cornbread


Till förrätt gjorde jag waldorfsallad och majsbröd.
En waldorfsallad kan göras på olika sätt vad jag förstått, en den innehåller oftast majonnäs, nötter och äpplen.
Min innehåller:

2½ dl hackad stjälkselleri
1 golden delicious-äpple
1 granny smith-äpple
1 dl russin
½ påse hasselnötter
1 salladshuvud
250 gr vindruvor
persilja
citronsaft
äggfri majonnäs
salt
peppar

Hacka stjälkselleri och äpplen i tärningar. Kärna ur druvorna om de har kärnor. Hacka nötter och persilja. Blanda majonnäs, citron, persilja och kryddor och smaka av. Häll blandningen över frukt och grönsaker. Dela salladen och lägg bladen underst i en skål. Lägg röran över. Låt gärna salladen stå ett par timmar innan servering så den drar till sig smakerna ordentligt.


Till salladen gjorde jag majsbröd. Det innehåller mjöl, majsmjöl, maizena och mycket smält smör. Min kokbok är på vift för tillfället men jag kan lägga upp receptet vid ett senare tillfälle.

Vegansk majonnäs:



1 dl sojamjölk
1 msk senap
1 tsk sirap
1 tsk ättika
1 tsk vinäger
1 tsk citronsaft
1/2 tsk salt

Blanda alla ingredienser. Använd stavmixer och häll på matolja i en tunn stråle medan du mixar tills du fått önskad konsistens.
receptet är lånat från kopandafoods.se

Inga kommentarer: