tisdag 1 november 2011

Burgarbiffar & rotsaksbiffar


Jag brukar ha söndag på måndagar, det är skönt. Dvs, jag använder måndagar till att städa, diska, tvätta, sy och laga mat som man kan frysa in till snabba middagar i veckan om tiden tryter.
När V fyller år ska vi ha hamburgar-grillning så jag passade på att göra mina burgare i förväg. Jag har säkert skrivit grundreceptet på biffar 10 ggr här i bloggen men här kommer det igen:

Hamburgare 10-12 st:

5-6 dl torr sojafärs
5 kokta potatisar
1 stor röd lök
1 stor vitlöksklyfta
1 dl ströbröd
1 dl vetemjöl
några droppar sesamolja
1 msk liquid smoke
lite grönsaksfond
salt
peppar

Koka sojafärsen ihop med soya, svartpeppar och lite grönsaksfond. Pressa ur färsen. Koka potatisen. Skala den och blanda ner med färsen. Hacka löken fint och blanda i den. Tillsätt alla andra ingredienser och blanda noga till en jämn smet. Är smeten för lös tillsätt mer mjöl och strödbröd. Är smeten för torr - tillsätt lite sojamjölk.
Ställ smeten kallt en stund så den sätter sig lite. Forma till biffar på ett skärbräde och frys in. När biffarna är frysta kan du lossa dem från skärbrädan och stapla dem i en plastpåse som jag gjort här. Då fastnar de inte i varandra och man kan ta upp och tina bara en eller hur många man nu vill ha.

De andra biffarna på bilden innehåller morot, palsternacka och sötpotatis. I övrigt samma princip som det översta receptet men dessa innehåller förutom det jag redan nämnt gul lök, grönsaksfond, mjöl, ströbröd, salt, peppar.

Inga kommentarer: