onsdag 3 december 2008

Broccolibiffar med muskotmos

Jag har slutat stressa fram och pressa fram middag på 30 minuter och tar det lugnt istället. Det är bättre. Börja i tid - hinn med att andas under tiden.

Idag gjorde jag broccolibiffar, muskotkryddat potatismos och currysås på grädde.


Hacka broccolin i småbitar. Ta så mycket du vill ha. Jag tinade min frysta jag hade.


Blanda i alla torra ingredienser, 1 dl mjöl, 1 tsk bakpulver, paprikakrydda, chilikrydda och curry. salt och peppar. Tillsätt ett par små kokta potatisar.
Blanda sedan i olja och vatten tills smeten håller ihop fint.


Lägg dem en stund i frysen så de blir lite fasta i konsistensen före stekning. Stek sedan tills de får fin färg.

Till muskotmoset kokar du potatis som vanligt, skalad. Mosa sönder dem tillsammans med salt, peppar, muskot, lite mjölkfritt smör och arbeta sedan ihop moset tillsammans med mjölk tills det ser fint ut.
Såsen gör du som vanlig bechamel men blanda i paprikakrydda och curry i mjölet i början.
Lycka till!

Inga kommentarer: