torsdag 11 december 2008

Allt eller inget


"Det är allt eller inget med dig" ler en av mina vänner när jag berättar att jag ska ägna en sådär 3-4 kvällstimmar åt att laga en massa lins-, grönsaks- och bönbiffar.

Nu är det iallafall gjort och vi har ungefär 80 biffar i frysen som är färdiga att steka!
För er som tycker det verkar svårt att göra egna biffar - det är jättelätt! Dessutom går det ganska fort. Det går naturligtvis ännu fortare om man haft tid att förkoka linserna/bönorna. Både bönor och linser kan man frysa in efter att ha kokat dem.
Ett bra grundrecept är (förutom grönsaker, linser eller bönor, vad du vill ha i): ett par kokta potatisar, en deciliter mjöl, stekt lök, lite vitlök och kryddor. Eventuellt lite vatten om smeten blir torr.
Ikväll gjorde jag:


Biffar på röda linser, sojabönor och så lök och vitlök. Kryddat med chili och paprika. Dessutom tog jag fram pepparkaksformen för att inte bli uttråkad på runda biffar :)


Biffar på broccoli och majs.


Biffar på gröna linser, kidneybönor och linfrö. De är kryddade med paprika, chili, curry och lite grillkrydda. Vitlök såklart med. Dessa gjorde jag i flera olika former, ett par stora som kan stekas och ätas som "hamburgare".


Även biffar på sojabönor, svarta bönor och majs.

Nu behövs det inte göras biffar på länge!

Inga kommentarer: