torsdag 29 september 2011

Hallon-cheesecake med hallonsås


Jag var tvungen att prova att göra vegansk cheesecake. Jag har funderat på det länge och diskuterat med folk som tycker det borde gå. Eftersom jag aldrig smakade cheesecake när jag var vegetarian vet jag inte hur det ska smaka, men gott blev det helt klart :) (grundreceptet kommer såklart från en amerikansk kokbok, hallongrejen hittade jag på själv ;)


Du behöver:

1 springform
14 digestivekex
125 gr smält, avsvalnat mjölkfritt margarin
2 dl sojagrädde
1 pkt vegansk färskost (naturell)
3 msk florsocker
2 pkt färska hallon

Smula sönder kexen smått, jag använde en mortel. Blanda med det smälta, avsvalnade smöret. Tryck ut blandningen i botten på formen och ett par centimeter upp på kanterna.
Vispa grädden. Blanda osten med florsockret. Mixa en av hallonförpackningarna till en jämn sås och häll några matskedar i ostblandningen. Blanda även i grädden.
Bred ut blandningen över kakbotten och ställ i kylen en timme. Garnera sedan med de färska hallonen som är kvar.


Klart!

Inga kommentarer: