tisdag 27 september 2011

Pytt i panna med pepparrotssås


Jag har inte ätit pytt i panna på säkert fem år. Jag hittade någon vegetarisk pytt någon gång som var god men sedan jag blev vegan har det känts som lite för stort projekt/inte så lockande.
Men nu blev jag sugen och eftersom jag blivit helt hooked på amerikansk mat så använde jag sötpotatis.

Du behöver: (4 port)
1 sötpotatis
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 morot
4 färska champinjoner
1½ dl Veggi pyttbitar/sojabitar/strimlor
½ dl solrosfrön
4 msk grönsaksfond
3 dl sojayoghurt
3 msk riven pepparrot
salt, peppar

Koka sojabitarna i ca 4 dl vatten smaksatt med en buljongtärning (grönsaksbuljong) och lite soya.
Tärna potatis, lök, morot och svamp. Stek potatis och morot först tillsammans med 2-3 msk grönsaksfond. Sedan lök och svamp.
Rinn av sojabitarna och stek dem.
Blanda ihop såsen och smaka av med lite salt. Ställ kallt.
Blanda samman allt stekt och häll på solrosfrön. Stek en stund och smaka av med salt och peppar. Jättegott!

Inga kommentarer: