onsdag 10 augusti 2011

Wienerstänger med blåbärssylt


Igår provade jag att göra wienerstänger, kakor jag blev bjuden på av min mormor när jag var liten. Jag gjorde några med hallonsylt och några med blåbärssylt.

Du behöver:

250 gr mjölkfritt smör
1½ dl socker
7 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 tsk äggersättningspulver (blandas med dubbla vatten)
hallonsylt/blåbärssylt

1½ dl florsocker
1½ msk vatten

Rör rumsvarmt fett och socker poröst. Häll i äggblandningen. Blanda sedan i vetemjölet blandat med bakpulvret.
Dela degen i fyra delar och rulla längder lika långa som plåten. Gör en fördjupning i mitten och lägg i önskad sylr. Grädda i mitten i 10-12 min på 200 gr.
Låt kakorna svalna på plåten. Blanda florsocker och vatten och häll över sylten på stängerna. Skär dem diagonalt ca 2½ cm tjocka. Njut :)

2 kommentarer:

perta sa...

jag gillar att du har börjat skriva ut recept!
jag funderade på en sak, ägget i det "vanliga" receptet, är det till för att få kakan typ segare? det var år och dar sen jag åt sånna kakor så jag kommer inte ihåg konsistensen riktigt.

V(EG)ANLIG MAT sa...

de är typ som mördeg men inte lika torrt.