lördag 3 januari 2009

Nyårsmat-odyssée



Ja på nyår hade jag vegansk buffé här hemma, ett ekonomiskt knytis där jag lagade maten för andras pengar :) Det blev mycket populärt och omtyckt!
Vi blev ungefär 12 personer till maten och jag hade ett par hjälpredor i köket hjälpte till med allt från potatisskivning till att baka ny kladdkaka när den jag gjorde dagen innan delat sig och misslyckats. Ni vet, det blev sådär att allt fett lade sig ovanpå och själva kakan blir hård som sten.


Kladdkakesmet gånger tre!


Jag använde långpannan till kakan, det behövdes eftersom 12 personer skulle äta efterrätt.


Det blev smält blockchoklad och clementinklyftor ovanpå.

Sen till själva buffén:


Jag gjorde två dippsåser på yofu, veganska yoghurten. En med vitlök och en med chili/paprika/curry-smak.


Jag gjorde ungefär fem plåtar timjanpotatis - allt gick åt!


Jag gjorde även snittar, på ett väldigt enkelt sätt. Vanliga tacobröd, hummus, körsbärstomater och finhackad rödlök. Lyxigt och väldigt enkelt, dessutom imponerar det på dina gäster!


Här har vi två av mina hjälpredor: Anders och Jens!


Petra var gullig och hjälpte mig med en ny kaka.


Många grytor på spisen blev det! Egen falafel bjöd jag på också, och kronärtkocksbottnar i ugn.


Här är kronärtskocksbottnar stekta i ugnen. Man kan lika gärna ta hjärtan, det blir minst lika bra. Krydda med svartpeppar, citron och lite vätska så de inte fastnar. Jag lade till lite solrosfrö också.


Kakan blev jättefin!


Mer av maten. Anders gjorde "falska sniglar" på färska champinjoner, vitlök, smör och kryddor. Väldigt gott!


Ännu mer av maten, oliver var beställt av flera :)


En lycklig Lucy vid "långbordet". Det blev verkligen en lyckad nyårsbuffé!

Inga kommentarer: