söndag 11 januari 2009

Bakningskväll lördag


Hela lördagskvällen tillbringade jag i köket och bakade. Nu är det väl inte "meningen" att man ska göra så mycket på en gång, men när jag väl kom igång gick det av bara farten.
Bröd, släta bullar, kakor och hummus blev det.


Här jäser bulldegen. Jag hade i lite hackad mandel för att jag har alltid tyckt att det är så vuxet och tråkigt med helt vanliga släta bullar, ingen fantasi eller barnslig förtjusning i sockeröverflöd liksom. Pärlsocker blev det på mina också, som syns på bilden ovanför!


Degen blev jättemjuk och härlig att jobba med, det är verkligen skillnad på vanlig matbrödsdeg och vetebrödsdeg!


Så här blev brödet. Jag passade på att skiva det innan jag fryste in hälften. Det blir bekvämt eftersom man kan ta upp bara en skiva bröd då om man känner för att bara äta en macka. Jag använder som vanligt Kruskakli i mitt matbröd, det är en sorts vetekli som kostar 7:- paketet. Det är ett billigt sätt att fiberberika brödet.


Jag passade även på att baka kolakakor med kanel- och ingefärasmak som tack för fina julklappar jag helt oväntat fick av min sambos bror och fru. Pysslade ihop kortet när kakorna var i ugnen. En matkasse kan bli ett fint tackkort :)

1 kommentar:

annorlunda mamman sa...

hej
såg din sida här o jag har en superallergisk dotter som inte tål ägg. Men jag tycker det är så svårt att baka utan ägg. Hur gör du kladdkaka,muffins osv? No egg har jag provat men lyckas tydligen ändå inte få till det. Vart får du tag i alla dina roliga recept?