måndag 18 maj 2009

Skogshuggargröten


Jag var hos en dietist härom sistens för att se hur väl jag klarar att få i mig ordentligt med näringsämnen genom veganmaten. Hon tyckte att jag åt för liten mängd mat och för sällan - veganer ska tydligen äta 50% mer än en blandkostare i matmängd! Där fick jag en ordentlig utmaning jag som förut iallafall ätit som en liten myra precis som många andra tjejer.
Men här ovanför ser ni en god gröt jag fick recept på. Den är både nyttig, god och väldigt mättande.

Du kokar den precis som vanlig havregrynsgröt men använder:

2 dl sojamjölk (inte havremjölk)
½ dl havrekli
½ dl havregryn

Jag valde att skiva lite banan över och slog på lite havremjölk (den är ju godare än sojamjölken!).

1 kommentar:

lena sa...

Oj, jag som tycker du äter så himla ordentligt !!! Hur skulle det då gå om jag hamnade hos dietisten ;o)
men det känns ju bra att få lite tips och råd...
Duktiga dig som får i dig den där gröten till frukost, jag klarar bara thé och macka så dags.
Ha en bra helg