torsdag 25 juni 2009

Nytt dietistbesök


För ett tag sedan var jag hos min dietist och fick till uppgift att skriva upp ALLT jag åt och drack under en veckas tid. Sedan när det var dags för återbesök näringsberäknade hon det hela och kom, föga förvånande, fram till att jag inte fick i mig nog av vitamin D och B 12. Vitamin B 12 finns ju i kött, fisk, fågel och ägg. Denna vitamin är också anti-inflammatorisk vilket gör att man blir motståndskraftigare mot sjukdomar.
Faktum var att jag bara fick i mig 7% av dagsbehovet av vitamin B 12!
För att råda bot på detta fick jag tipset att äta fullkornsbröd, nötter, frön, rapsolja, olivolja och mycket smör. Detta utöver att vi veganer ska äta sex gånger om dagen och gärna stora mängder av det vi äter.
Hon tipsade mig också om att lägga mig till med vanan att alltid ha en påse solrosfrön eller lite cashewnötter i väskan - för att vara säker på att få i mig de nödvändiga vitaminerna.
Det tog jag fasta på!

2 kommentarer:

miss Q sa...

wooh, nu har jag internet igen. så kan jag komma igång och läsa din blogg igen. :)
tror jag dragit på mig lite näringsbrist. dina tips är alltid trevliga att läsa och förhoppningsvis lära sig nåt av.
allt bra med dig annars?

/Anna

Anonym sa...

Inget av fullkornsbröd, nötter, frön, rapsolja, olivolja och smör innhåller ju b12, dock är det nyttigt i övrigt. Det är säkrast att dricka berikad mjölk och/eller ta kosttillskott. Berikad mjölk innehåller ju ofta vitamin D också! Hur kunde hon avgöra hur mycket vitamin D du fick i dig? Vitaminet tas ju till störst del upp från solen?

Mysig blogg!